Business Coaching – Îndrăznește să spui NU atunci când te simți copleșit

ETICHETE: , , ,

Client: “NU mai pot! Simt că pocnesc! Toți vor ceva de la mine… și ajung să-mi fac sarcinile mele după program pentru că în timpul programului rezolv treburile altora!”

Coach: “Și ai încercat să faci ceva în acest sens?”

Client: “Da, când n-am mai putut mi-am luat concediu! Și când m-am întors, ghiciți, am luat-o de la capăt! Au început iar cu rugămințile lor enervante! Mă simt copleșit și nu mai știu cum să le fac pe toate…sunt prea multe!”

Coach: “Bine, dar ai încercat vreodată să-i refuzi, adică să le spui NU?”

“Client: Păi nu prea îndrăznesc…știți, firma m-a trimis la o specializare în Franța la compania-mama pentru șase luni. Și când am venit, când trebuia făcută o comandă sau trebuia contactat cineva din Franța sau când trebuia tradus un material în limba franceză, toți veneau la mine, de parcă eram singurul care vorbea franceză in toată compania. Mai sunt și alți colegi vorbitori de limba franceză, dar dacă eu am fost în Franța mă iau toți acum de specialist în ale Franței…”

Mda…Pare o situație delicată. Dar există o rezolvare: trebuie să încetezi să mai fii COLEGUL tuturor și să-ți construiești o agendă cu sarcinile TALE ordonate în funcție de priorități. Știu, va fi greu, vei supăra sau vei dezamăgi unii colegi, dar în schimb, vei transforma NU-ul pentru ei în DA pentru tine: adică vei obține mai mult timp pentru sarcinile tale și mai puțin stres. Asta vrei și tu în final, nu? Și dacă crezi că nu știi cum s-o faci, apelează la un life coach (https://smilinglifecoach.ro/contact-adriana-slav-life-coach-bucuresti/)

De ce nu spunem NU atunci când ar trebui să o facem (scuzele cele mai des invocate)

În timpul ședințelor mele de coaching, am auzit o mulțime de scuze din partea clienților care îmi spuneau mie “Nu mai fac față”, dar care nu îndrăzneau să-l rostească pe curajosul NU în fața colegilor. De ce nu făceau acest lucru? Cam acestea erau scuzele lor:

“Vreau să fiu amabil și să ajut oamenii!”

“Dacă zic NU, mi-e teamă să nu creadă că îi jignesc și nu vreau să se simtă prost.”

“Vreau să fiu văzut ca un team player, adica un coleg bun, pe care să se poată baza!”

“Vreau să fiu considerată o persoană plăcută!”

“Nu îmi plac conflictele și fac tot ce pot ca să le evit!”

“Vreau să promovez cât mai curând și vreau să arăt șefilor că pot fi multitasking!”

“Nu va face nimeni altcineva lucrul acela dacă nu-l fac eu.”

“Poate părea că sunt incapabil, că nu mă pricep…”

“Mai sunt și alții care pot face lucrul acela, dar eu îl fac cel mai repede.”

După cum se poate observa, multe justificări pun nevoile celorlalți deasupra nevoilor personale. Nu spune nimeni că nu trebuie să-ți ajuți colegii, dar e bine să evaluezi situația și să vezi când poți spune DA și când să spui NU, adică când îți poate fi ție bine și când nu.

Alege să spui NU sau DA ținând cont de următorii factori

Pentru că nu trebuie să treci dintr-o extremă în alta și din “colegul tuturor” să devii un outsider. Ia în calcul următorii indicatori:

  • cine solicită ajutorul

Este o extra-sarcină pe care o primești din partea șefului (și atunci poate nu e cazul să spui NU)? Sau un coleg te roagă să-i dai o mână de ajutor? Cum e colegul: leneș și obișnuiește să se fofileze sau e vorba de un coleg cu care te înțelegi foarte bine și obișnuiți să vă ajutați reciproc?

  • frecvența

Este vorba de o sarcină urgentă neanticipată (la rezolvarea căreia poți contribui și tu)? Sau este vorba de un ajutor care ți se tot cere în mod repetat?

  • nivel de experiență

Ești angajat în companie de scurt timp și vrei să impresionezi prin puterea ta de muncă și prin abilitățile tale profesionale (atunci s-ar putea să nu fie momentul oportun să refuzi extra sarcinile – dar depinde și de natura lor)? Sau ai deja ceva vechime în firmă și ți-ai demonstrat până acum potențialul profesional?

  • calitate

Dacă ai accepta sarcina, crezi că rezultatul va fi unul de calitate, adică vei avea timp suficient și resursele necesare pentru a finaliza proiectul la un standard ridicat? Altfel e posibil să-ți pui singur piedică și o realizare mediocră a sarcinii să-ți afecteze reputația.

  • nivelul stresului

Cât de mult îți va perturba agenda proprie și cât de mult timp îți va lua realizarea sarcinii? Cu alte cuvinte, cât de încărcat te vei simți până vei reuși să o îndeplinești.

Avantajele lui NU

Poate părea surprinzător la prima vedere, dar să-l iei pe NU în brațe poate fi uneori o binecuvântare. Iată și de ce:

  • Câștigi respectul celorlalți.

Pentru că un “yes man/woman” este văzut adesea ca o persoană cu o stimă de sine scăzută și care caută să mulțumească pe toată lumea din acest considerent. De aici și până la a se profita de această slăbiciune, nu mai e decât un pas. Și nu vrei să ajungi în situația aceea, nu?

  • Îți creezi și controlezi spațiul personal.

Cei din jurul tău nu îți cunosc cu toții agenda și vor presupune că ai mereu timp și pentru ei. Punând limite și spunând NU, vei reuși să-ți gestionezi timpul personal conform priorităților agendei proprii. Și astfel poți menține productivitatea și eficiența personale la cote ridicate fără un efort/stres inutil.

  • Bucuria de a face ce îți place (jobul ales)

Sau mai simplu, să-ți păstrezi motivația de a te ridica în fiecare dimineață din pat gândindu-te cu plăcere că mergi la jobul visat. Cu zâmbetul pe față. Și nu intrând în fiecare dimineață în birou gândindu-te cum să-l eviți pe cutare coleg ca să nu te mai alegi cu o sarcină în plus…din nou.

Cum să spui NU cu eleganță

Mda, nu le iese tuturor din prima. E nevoie de ceva exercițiu. Dar îți va prinde bine cu siguranță în viitor. Pot să-ți dau și eu o mână de ajutor în acest sens (www.smilinglifecoach.ro). Uite mai jos câteva formule care îți pot fi de folos:

      1. Lasă-mă să mă mai gândesc la asta, te rog. Voi reveni eu.
      2. Apreciez faptul că m-ai întrebat, dar nu pot.
      3. Știu că este important, dar nu pot în acest moment să te ajut.
      4. Mulțumesc, dar nu cred că lucrul acesta va funcționa.Te pot ajuta să găsești o altă soluție?
      5. O, mi-ar plăcea să pot, dar am deja agenda plină pentru ziua de azi.
      6. Pare o idee foarte bună, dar cred ca altcineva ar fi mai potrivit pentru acest lucru. Vrei să-ți sugerez un alt coleg?
      7. Știu că am făcut acest lucru de multe ori, dar nu-l mai pot face. Am alte priorități acum.
      8. Întotdeauna mă gândesc la ce e mai bine pentru companie și ascultându-ți propunerea cred că nu e în folosul nostru să preluăm acest proiect acum. Dar s-ar putea să fim interesați la anul.
      9. Mi-ar fi plăcut să contribui și eu la realizarea acestei acțiuni extraordinare, dar sunt deja implicat în alte proiecte care îmi solicită tot timpul.

Ei bine, sper că acum, după ce ai citit acest articol, să găsești curajul necesar să spui NU atunci când acceptarea unei sarcini suplimentare/ajutor cerut nu este în avantajul tău. Știu că nu va fi ușor să faci acest lucru, dar mingea este în terenul tău…Și dacă ai nevoie de ceva ajutor, sunt și eu prin zonă :-), doar caută-mă.

Citește mai multe despre life coaching aici. 

Cunoști și alți colegi sau prieteni care ar dori să stea de vorbă cu un life coach? Dă SHARE  sau LIKE acestui articol.

Și nu uita: Keep smiling and live your life at your best!