Cum să-i spui șefului tău că greșește în 7 pași curajoși

ETICHETE: , ,

“Nu îndrăznesc să-i spun șefului meu când greșește. Pe bune, trebuie să ai curaj s-o faci. Numai că, în ultimul timp, i se întâmplă cam des acest lucru și o simțim pe pielea noastră…”.

( Cristina, 29 ani, Marketing specialist)

 

Un lucru este clar: nu ne place să greșim. Greu acceptăm ideea că și noi putem greși. Și mai greu acceptăm să ne spună alții că am greșit.

Greșelile managerilor însă pot cauza multe dezastre: bani pierduți, afaceri ruinate, reputații afectate, cariere curmate…Nu oricine poate fi suficient de curajos pentru a-i spune șefului în față că a greșit. Mai ales, dacă șeful este cel care te-a angajat, te-a susținut profesional și îți plătește salariul. În funcție de gravitatea greșelii (daca te afectează personal sau afectează bunul mers al companiei), poți alege să faci acest pas sau poți lăsa în seama altora acest lucru.

 

De ce ne este greu să facem acest lucru?

Un prim răspuns, ar fi acela legat de modul în care ne simțim atunci: de ce mai multe ori suntem jenați și nu agreăm deloc starea de disconfort resimțită.

Un alt răspuns este acela că este greu de anticipat reacția șefului. Unii o vor considera insubordonare, alții vor aprecia acest lucru (unii poate chiar așteaptă un feedback sincer din partea angajaților – dat, poate, sub umbrela anonimatului).

Știm acum de ce nu îndrăznim să le spunem șefilor că greșesc. Bun. Să mergem mai departe. Să zicem că am face-o dacă am ști cum. Și fără să provocăm mai mult rău decât bine.

Pentru că de fapt, acest lucru se întâmplă la o ședință de life coaching: afli cum poți în mod concret să depășești/să rezolvi o situație care îți creează un disconfort. Sunteți pregătiți să aflați răspunsul la întrebarea “Cum să fac acest lucru?” Dacă încă vă trec transpirațiile numai gândindu-vă, nu uitați că: “Și șefii sunt oameni, nu-i așa?” Acum că ne-am amintit acest lucru :-), uite și cum puteți reuși în acest demers. Trageți aer în piept și urmați cei…

 

7 pași curajoși de respectat atunci  când vrei

să-i spui șefului că greșește

 

1. Verifică acuratețea, corectitudinea informației – adună cât mai multe informații și posibile motivații care să te facă să înțelegi gestul șefului și care să confirme greșeala comisă.

2. Sincronizarea. Alege un moment în care îi poți solicita șefului o discuție privată, în care șeful îți poate acorda toată atenția și când nu există nici o altă presiune. Dacă este o situație contra cronometru, este posibil să fii nevoit să i-o spui în public, înainte de a fi prea târziu și de a nu mai putea repara situația.

3. Clarifică-ți motivele pentru care faci asta:

  • îți place când alții greșesc și te repezi să le-o arunci în față,
  • nu-ți suporți șeful și vrei să te răzbuni arătându-i că și el poate greși (chiar dacă nu este o greșeală majoră),
  • ești afectat direct,
  • vrei să-i subminezi autoritatea pentru ca demult îți dorești jobul lui,
  • ești purtătorul de cuvânt al întregii echipe/ al tuturor colegilor,
  • este pusă sub semnul întrebării întreaga activitate și reputație a companiei.

4. Adoptă un comportament respectuos și plin de tact. Indiferent că îl abordezi în privat sau o faci în public, în fața altor colegi, spune-ți punctul de vedere fără a-l umili și fără a-i submina autoritatea. Cere permisiunea de a interveni și comunică de la bun început faptul că dorești să-ți exprimi un punct de vedere diferit și care poate crea o stare de nemulțumire. Șeful poate accepta intervenția ta sau ți-o poate interzice (total sau te poate ruga să o amâni pentru o discuție în privat). Indiferent de răspuns, nu uita să mulțumești pentru posibilitatea avută de a te exprima sincer. Prezintă modul în care poate fi afectată activitatea companiei și nu aduce în discuție motivația personală.

5. Folosește sintagma “situația creată” sau “decizia luată” în locul termenilor “greșeală” și “eroare”. Și prezintă și o alternativă cu tot cu costuri și rezultate anticipate sau, dacă timpul permite, posibilitatea creării unui grup de lucru care să vină cu o soluție mai avantajoasă.

6. Fii pregătit pentru situația în care descoperi că tu ești cel care greșește și că nu te-ai documentat suficient de bine asupra problemei. Asumă-ți greșeala și cere scuze pentru posibilele consecințe ale intervenției tale.

7. Nu uita că șeful este cel care decide în final asupra situației. Dacă alege să continue cu decizia  sa, acceptă acest lucru și nu mai încerca să abordezi acest subiect vreodată.

 

NOTĂ:

Aceste sugestii pot funcționa cu un șef care apreciază feedback-ul, chiar dacă este negativ (și care nu recurge la sancționări considerandu-l un act de insubordonare).

Daca tot nu ai curaj și ți-ai dori să afli mai multe despre acest subiect, trimite-mi un mail cu întrebările tale sau sună-mă și programează o ședință de life coaching.

Cunoști și alți colegi sau prieteni care ar dori să știe cum să acționeze într-o astfel de situație? Dă SHARE  sau LIKE acestui articol.

Și nu uita: Keep smiling and live your life at your best!